Terapie i zajęcia

 Do naszego przedszkola przyjmujemy dzieci ze sprzężoną niepełnosprawnością – te, które wymagają szczególnej opieki i pielęgnacji. Większość w ogóle nie potrafi się przemieścić, są dziećmi siedzącymi i leżącymi, Trzeba je karmić, myć, przewijać. Bardzo się staramy, aby czas spędzany w przedszkolu, był pełen serdeczności, ciekawych wrażeń oraz maksymalnego bezpieczeństwa, komfortu i wygody. Bardzo ważnym elementem naszej pracy jest zapewnienie dzieciom wysokiej jakości terapii i rehabilitacji. Codziennie odbywają się poranne i popołudniowe zajęcia w grupie oraz indywidualne zajęcia każdego przedszkolaka z pedagogiem oraz rehabilitantem. Zajęcia grupowe tworzone są tematycznie i skupiają się na rozwoju społecznym oraz poznawczym. Zajęcia indywidualne, zarówno pedagogiczne jak i fizjoterapia, są zawsze dopasowane ściśle do konkretnego dziecka tak, aby w jak najlepszy sposób rozwinąć jego umiejętności.

 W Orzeszku pracujemy niedyrektywnie - w relacji z dzieckiem, zauważając i odpowiadając na jego inicjatywy komunikacyjne. Pracujemy na potrzebach i zasobach dziecka, rozwijając poczucie sprawstwa  i kompetencji, wzmacniając motywację wewnętrzną dzieci. Dajemy naszym dzieciom "świat do rąk", tak aby poznawały go wszystkimi dostępnymi dla nich zmysłami. "Pomóż mi zrobić to samemu" jest dewizą wszystkich zajęć w "Orzeszku."

Poranny Krąg

 Dzień rozpoczynamy zajęciami grupowymi "Poranny krąg". Jest to metoda polisensoryczna, czyli wielozmysłowa, mająca na celu zaangażowanie każdego zmysłu dziecka w trakcie zajęć: dotyku, słuchu, wzroku, smaku oraz węchu na różne sposoby, w zależności od pory roku. Dla każdej pory roku przypisane są konkretne kolory, zapachy czy dźwięki i to właśnie z nich korzystamy podczas Porannego Kręgu.

Indywidualne zajęcia
pedagogiczne


 Podczas tych zajęć nasi pedagodzy wykorzystują wiele metod terapeutycznych, dopasowując je do dziecka. Podstawą jest stymulacja wielozmysłowa. Korzystając z elementów takich metod jak:

  • muzykoterapia (terapia dźwiękiem)
  • arteterapia (terapia przez sztukę)
  • chromatoterapia (terapia światłem)
  • aromaterapia (terapia zapachami)
  • hortiterapia (ogrodoterapia)
  • integracja sensoryczna (terapia zrozumienia i porządkowania bodźców)
  • Snoezelen (terapia doświadczania świata),
tworzą oni atmosferę sprzyjającą podnoszeniu kompetencji poznawczych, prowadzą ćwiczenia w ciągłym kontakcie z dzieckiem, wsłuchując się w jego potrzeby.

Indywidualna
fizjoterapia


 Nasi fizjoterapeuci po szczegółowym zapoznaniu się z historią dziecka, dla każdego tworzą indywidualny plan działania. Starają się przeciwdziałać wadom postawy i wtórnym zmianom chorobowym, pracują nad prawidłowymi napięciami, rozwijają umiejętności funkcjonalne, usprawniają fizjonomię i fizjologię dziecka. Odpowiednie wykształcenie i doświadczenie pozwalają im na korzystanie z takich metod jak:
  • Integracja sensoryczna
  • NDT-Bobath
  • MAES Therapy
  • Terapia bazalna
  • Osteopatia
  • Terapia cranio-sacralna (czaszkowo-krzyżowa)
  • Ćwiczenia ogólnorozwojowe
  • Terapia manualna (m.in. wisceralna)
  • Masaże funkcyjne
  • Ćwiczenia bierne
  • Trening funkcjonalności
  • Kinesiotaping

Zajęcia grupowe


 Podczas zajęć grupowych nasze dzieci rozwijają się nie tylko poznawczo ale również społecznie. Wykorzystując elementy tych samych metod co na zajęciach indywidualnych stwarzają dla dzieci przestrzeń do poznawania świata, ale również siebie nawzajem. Dają możliwość komunikacji bezpośredniej nie tylko z nauczycielem, ale również z pozostałymi dziećmi zaspokajając tym jedna z podstawowych potrzeb człowieka - potrzebę przynależności.

Zajęcia dodatkowe


 Oprócz codziennych aktywności stałych nasze dzieci mają możliwość uczęszczania na cykliczne zajęcia dogoterapii, prowadzone raz w tygodniu, a także okazjonalnie organizujemy:
  • hipoterapię
  • alpakoterapię
  • zooterapię
  • koncerty skrzypcowe
  • teatrzyki